Home > Digitalisering > 2 juni 2015 Seminar ‘Juridische aspecten van digitalisering’
2 juni 2015 Seminar ‘Juridische aspecten van digitalisering’

2 juni 2015 Seminar ‘Juridische aspecten van digitalisering’

Veel ondernemers en organisaties zouden graag af willen van hun papieren archief. De overstap maken naar volledig digitaal werken roept echter niet alleen de nodige juridische vragen op, maar heeft ook verstrekkende organisatorische consequenties. Vanwege de grote vraag naar informatie over dit onderwerp organiseren we, net als enkele jaren geleden, wederom een workshop over digitalisering.

Onderwerpen

Tijdens de workshop komen diverse juridische aspecten van digitalisering aan de orde, waaronder:

  • Administratieplicht en bewaartermijnen
    Waarom houdt u eigenlijk een archief bij en welke gegevens moet u hier in opslaan? En hoe lang moet u deze gegevens bewaren?
  • Digitale gegevens en de wet
    Maakt de wet onderscheid tussen gegevens die op papier staan en gegevens die elektronisch worden opgeslagen? Op welke wijze moet u met dit onderscheid omspringen?
  • Digitaliseren van gegevens
    Kunt u uw bestaande administratie zonder problemen digitaliseren en vervolgens de papieren gegevens weggooien? Of levert dit juridische risico’s op?
  • Elektronische handtekening. Wat is een elektronische handtekening eigenlijk, welke soorten zijn er en welke gevolgen heeft het gebruik er van?
  • Elektronisch contracteren. Waar moet op gelet worden bij elektronisch contracteren? Kan het papier werkelijk helemaal de deur uit, of zijn er toch uitzonderingen?
  • Elektronisch administreren en factureren
    Is het nog nodig om alle factureren uit te printen, of kunt u uw afnemers ook een factuur per e-mail sturen? En moet u kritisch zijn op inkomende digitale facturen?
  • Privacy en bewaartermijnen
    Digitaal opgeslagen gegevens zijn erg eenvoudig te doorzoeken en u kunt tussen deze gegevens meer verbanden leggen dan ooit tevoren denkbaar was. Is dat allemaal zomaar toegestaan? En hoe lang mag u de gegevens bewaren?

Door middel van deze brede benadering van het begrip “digitalisering” krijgt u een totaalbeeld van alle relevante issues die spelen en kunt u betere keuzes hieromtrent maken voor uw organisatie.

De workshop wordt gegeven vanuit het perspectief van het Nederlands recht. Dat neemt niet weg dat wij uiteraard ook aandacht zullen besteden aan de eventuele internationale herkomst van bepaalde Nederlandse wet- en regelgeving.

Succesvolle workshop in nieuw jasje
Enkele jaren geleden hebben we ook een workshop digitalisering verzorgd. Deze workshop is destijds, vanwege grote populariteit en op veler verzoek, enkele malen herhaald. De workshop van 2 juni 2015 borduurt voort op dit succes. Uiteraard zal de workshop volledig geactualiseerd zijn.

Sprekers
De workshop zal worden verzorgd door IT-advocaten Mark Jansen en Esther Mommers. Zij adviseren regelmatig organisaties over digitaliseringsvraagstukken.

Tijd en locatie
Het seminar vindt plaats op dinsdag 2 juni 2015, bij Het Posttheater van 14.00 uur tot 16.00 uur, met een aansluitende borrel. Locatie is Rosendaalsestraat 27, 6824 CA ARNHEM.

Kosten en aanmelden
Deelname aan het seminar is kosteloos. Aanmelden is nu al mogelijk door een e-mail te sturen naar marketing@dirkzwager.nl

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • del.icio.us
  • email
  • PDF
  • Print
Scroll To Top