Soorten IT-contracten Soorten en inhoud van IT-contracten
Hoewel we op deze pagina’s steeds in algemene zin spreken over IT-contracten, zijn er verschillende soorten IT-contracten te onderscheiden. Denk bijvoorbeeld aan: softwarelicenties, ontwikkeling van maatwerksoftware, koop of huur van hardware, onderhoud/ Service Level Agreement (SLA), verrichten van diensten (advies of implementatie), outsourcing, hosting van netwerken of websites en de dienstverlening van Application Service Providing (ASP) / Software as a Service (SAAS). In de praktijk zijn IT-contracten vaak gemengd van karakter.Inhoud van IT-contracten
In een IT-contract treft men vaak in elk geval de volgende bepalingen aan:
- Definities
- Onderwerp: wat wordt er geleverd?
- Prijs en betaling
- Garantie
- Aansprakelijkheid
- Intellectuele eigendom
- Onderhoud / Service Levels
- Geheimhouding
- Beëindiging (en gevolgen van beëindiging)
- Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op een aantal van deze bepalingen zal in de hierna volgende pagina’s nader worden ingegaan.
Lees verder…
Het dossier “Juridische valkuilen bij het sluiten van IT-contracten” bestaat uit de volgende pagina’s:
- Basisbeginselen van contracteren
- Precontractuele fase & aanbesteding
- Algemene voorwaarden
- FENIT, ICT~Office, BIZA en ARBIT voorwaarden
- Soorten en inhoud van IT-contracten
- Inspannings- en resultaatverplichtingen
- Het belang van duidelijke specificaties
- Verantwoordelijkheden, kosten en aansprakelijkheden
- Intellectuele eigendom, escrow en open source
- Onderhoud / SLA
- Application Service Providing (ASP), Software as a Service (SAAS) en Outsourcing
- Samenvatting en do’s & don’ts