Home > Uw website juridisch getoetst > Extra regels voor elektronisch zakendoen

Extra regels voor elektronisch zakendoen

Extra regels voor elektronisch zakendoen

Indien u op uw website ook de mogelijkheid biedt om online bestellingen te plaatsen, geldt er een aantal extra regels. Daarbij maakt het niet uit of het om producten of diensten gaat. Een deel van de regels opgenomen in de Wet Koop op Afstand, geldt alleen voor transacties met consumenten. De regels in de Wet E-commerce gelden daarnaast ook voor het online zaken doen tussen bedrijven onderling, de zogenoemde business-to-business (B2B) transacties.

Aanvullende informatieverplichtingen

In beide wetten is een aantal aanvullende informatieverplichtingen opgenomen, die gelden naast de eerder besproken algemene informatieverplichtingen. Op grond hiervan moeten op de website bijvoorbeeld prijzen duidelijk worden weergegeven, waarbij kenbaar moet worden gemaakt welke belastingen wel en niet zijn inbegrepen en welke vergoeding eventueel voor de bezorging gerekend wordt. Bij consumenten moet ook worden gewezen op het wettelijke herroepingsrecht: de koper mag binnen een bepaalde periode na ontvangst van een product zonder opgave van reden de koop ontbinden en zijn geld terugvragen.

Het bestelproces

De Wet E-commerce stelt voorts regels over het bestelproces. Dit proces moet voor de internetgebruiker duidelijk zijn en stap voor stap worden weergegeven op de website. Na het plaatsen van een bestelling moet de koper zo spoedig mogelijk een e-mail ontvangen met een bevestiging van zijn bestelling. Zolang dit nog niet is gebeurd, kan de koper zijn bestelling ongedaan maken.

Lees verder…

Deze pagina maakt deel uit van het dossier “Uw website juridisch getoetst”. Dit dossier bestaat uit de volgende pagina’s:

Naar boven scrollen